Leerlingondersteuning

Leerlingondersteuning


Begeleiding en ondersteuning op Koning Willem II

Op Koning Willem II vinden wij dat iedere leerling recht heeft op onderwijs dat aansluit bij zijn of haar talenten, ontwikkeling en ondersteuningsbehoeften. Daarom bieden wij een brede basisondersteuning en, waar nodig, extra ondersteuning. Wij bieden ondersteuning die planmatig en doelgericht wordt ingezet, waarbij we de ontwikkeling van leerlingen met ondersteuningsbehoefte nauwgezet volgen en regelmatig evalueren. Onze ondersteuning is vastgelegd in ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP), waarin wij beschrijven wat wij als school kunnen bieden, waar onze grenzen liggen en hoe we samenwerken met het samenwerkingsverband Portvolio en ketenpartners. Het volledige profiel is online te vinden via: Bekijk het SOP (PDF). 


Basisondersteuning

Onze basisondersteuning is gericht op een veilige en stimulerende leeromgeving waarin elke leerling zich kan ontwikkelen. We bieden een breed en samenhangend aanbod van lichte en preventieve ondersteuning, dichtbij de leerling en docenten georganiseerd, zodat we snel kunnen inspelen op behoeften op het gebied van leren, gedrag, sociaal-emotioneel welbevinden en gezondheid. Deze aanpak sluit aan bij het ondersteuningsprofiel van het samenwerkingsverband Portvolio, waarbinnen alle scholen streven naar een effectieve en planmatige basisondersteuning.

Basisondersteuning, niveau 1

  • Elke leerling krijgt begeleiding vanuit het mentoraat en de vakdocenten. De mentor is het eerste aanspreekpunt, signaleert eventuele zorgen en onderhoudt het contact met ouders. Binnen de school is er een ondersteuningsteam met gespecialiseerde medewerkers die docenten ondersteunen en bijdragen aan het versterken van de basisondersteuning in de klas. Ook de verzuimcoördinator speelt hierin een belangrijke rol door actief contact te onderhouden met leerlingen en ouders, met als doel het stimuleren van aanwezigheid op school. Daarnaast zijn jongerenwerkers tijdens de pauzes aanwezig. Zij bieden een laagdrempelig luisterend oor en ondersteuning aan leerlingen die zich eenzaam voelen, met zorgen rondlopen of graag deel zouden nemen aan activiteiten buiten schooltijd.

Basisondersteuning, niveau 2

  • Bij specifieke ondersteuningsbehoeften wordt de intensiteit van de ondersteuning tijdelijk opgeschaald (niveau 2). Denk aan leerlingbegeleiding, trainingen, aanpassingen via een faciliteitenkaart of hulp bij dyslexie, dyscalculie, hoogbegaafdheid of NT2. Dit gebeurt altijd in afstemming met ouders en/of de leerling en is gericht op het weer kunnen deelnemen aan ons klassikale en groepsgewijze onderwijs.
    • Onze basisondersteuning omvat onder andere:
    • Leerlingbegeleiding die wij tijdelijk (6 tot 12 weken) inzetten.
    • Faciliteiten voor leerlingen (in lijn met richtlijnen van het College voor Toetsen en Examens (CvTE)).
    • Extra aanbod voor (meer- en) hoogbegaafde leerlingen en leerlingen met een NT2-achtergrond.
    • Groepstrainingen op het gebied van sociale vaardigheden en faalangstreductie in de onderbouw en examenvreesbegeleiding in de bovenbouw.

Extra ondersteuning (niveau 3)

Wanneer de ondersteuning vanuit de basisondersteuning niet voldoende is, bieden wij met ons intern ondersteuningsteam extra ondersteuning op maat. Deze extra begeleiding is intensiever van aard en kan zowel binnen als buiten de klas plaatsvinden. Als blijkt dat deze ondersteuning langer dan 12 weken nodig is, stellen we samen met u en uw kind een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. Dit plan beschrijft de individuele begeleiding, doelen en hoe we de voortgang volgen. Het OPP wordt minimaal twee keer per jaar samen geëvalueerd.

Extra ondersteuning kan bestaan uit aanpassingen in de klas, extra hulp in kleine groepen of individueel, en waar nodig maken we gebruik van externe expertise binnen onze school.


Onze ondersteuning op niveau 2 en 3 is altijd tijdelijk en gericht op het versterken van de leerling, zodat hij of zij (weer) vol vertrouwen en zelfstandig kan meedoen in het klassikale onderwijs binnen onze reguliere schoolomgeving.


Bovenschoolse ondersteuning

Waar nodig vragen we in samenspraak met ouders advies aan het samenwerkingsverband en kan op advies van het samenwerkingsverband tijdelijke inzet van de bovenschoolse voorzieningen in (OPDC Track 013) of plaatsing het speciaal onderwijs geadviseerd worden.

Hoorrecht, inspraak en kwaliteitsborging

Ouders en leerlingen worden actief betrokken bij gesprekken en beslissingen over ondersteuning. Hun mening telt mee en wordt vastgelegd. Ook onze ouderraad, leerlingenraad en medezeggenschapsraad (MR) denken mee over het beleid en de kwaliteit van onze ondersteuning.

Wij evalueren regelmatig onze begeleiding en passen deze aan waar nodig, zodat de ondersteuning effectief blijft.


Contact en vragen

Heeft u vragen over de begeleiding van uw kind? Neem dan contact op met de mentor of de ondersteuningscoördinatoren via: ondersteuning@willem2.nl

Meer informatie vindt u in ons volledige Schoolondersteuningsprofiel (SOP) op de website.

Bekijk hier het SOP (PDF)

Meer uit deze categorie:

Meer artikelen