Ondersteuning
Mentoraat
Alle leerlingen krijgen een mentor. In de leerjaren in de onderbouw volgen de leerlingen klassikaal les. In een digitaal volgsysteem worden gegevens van de leerlingen geregistreerd. Het betreft (persoonlijke) informatie die belangrijk is voor de begeleiding, rapportcijfers, notities van gesprekken en bijzonderheden die zich in de loop van het schooljaar voordoen. In de onderbouw is wekelijks een Willem II-uur ingeroosterd. Daarin krijgen de leerlingen lessen in studievaardigheden en is het mogelijk om meer persoonlijke en klassenzaken te bespreken. Als er buitenschoolse activiteiten zijn, draagt de mentor mede zorg voor de organisatie en de rol van de klas daarbij. Denk hierbij aan excursies en activiteitendagen. Aan het begin van het schooljaar organiseert de school een ouderavond. Tijdens deze avond kunnen de ouders kennismaken met de mentoren. Mentoren overleggen over de cijferresultaten van hun leerlingen met de leerlingcoördinator en bereiden met hen de rapportvergaderingen voor.
Leerlingcoördinatoren
Aan elke afdeling zijn één of twee leerlingcoördinatoren gekoppeld. Deze zijn verantwoordelijk voor alle leerlingzaken in de afdeling. De leerlingcoördinator ondersteunt de mentor bij de begeleiding van de leerlingen, stemt af met het ondersteuningsteam en schakelt met het ondersteuningsteam indien inzet van meer ondersteuning passend is.
Klas (MH 1-2): Rosalie van Boxtel
Klas 2 (HA-AG 1/2): Marleen Braakhuis
Mavo 3: Daisy van den Berghe
Mavo 4: Benjamin Benckhuisen
Havo 3 t/m 5: Maudy van Dongen, Vivianne Dubbelman
Vwo 3 t/m 6: Vivian Emers
Het decanaat en Loopbaanontwikkeling & -begeleiding (LOB)
Bij ons staat de toekomst van de leerling centraal. Met Loopbaanontwikkeling en -begeleiding (LOB) helpen wij leerlingen ontdekken wie ze zijn, waar hun talenten liggen en welke richting daarbij past.
De mentoren en decanen begeleiden leerlingen stap voor stap. Samen werken ze aan de vijf loopbaancompetenties: ontdekken van kwaliteiten, onderzoeken van drijfveren, verkennen van de arbeidsmarkt en opleidingen, leren sturen van de eigen loopbaan en opbouwen van een netwerk.
Tijdens de schoolloopbaan doen leerlingen waardevolle LOB-ervaringen op, zoals het profielkeuzeproces, bezoeken van vervolgopleidingen en stages. Een concreet voorbeeld hiervan is de stageweek in mavo 4, waarin leerlingen een week lang meelopen bij een bedrijf of organisatie. Zo krijgen zij een realistisch beeld van het werkveld en kunnen ze ontdekken wat wel of niet bij hen past. Dit levert vervolgens in de mentorles altijd zeer waardevolle uitwisselingen en gesprekken op. Leerlingen leren hierdoor van elkaar en denken na over hun gemaakte keuzes.
Alle ervaringen en reflecties worden vastgelegd in een persoonlijk loopbaandossier, zodat leerlingen hun ontwikkeling kunnen volgen en hun keuzes beter kunnen onderbouwen. Dit dossier is na het verlaten van de school nog steeds beschikbaar.
De leerlingen krijgen veel vrijheid in het kiezen van de LOB-opdrachten en activiteiten. Zo bereiden wij onze leerlingen niet alleen inhoudelijk voor op hun vervolgopleiding of eerste baan, maar geven wij ze ook de kans om eigenaarschap te ontwikkelen over hun eigen toekomst.
Ondersteuningslessen brugklas
We bieden onze brugklassers de mogelijkheid extra ondersteuning te krijgen bij de kernvakken: Nederlands, Engels en wiskunde. Na de herfstvakantie volgen de leerlingen die daarvoor in aanmerking komen een extra uur in een van deze vakken. Na de kerstvakantie starten daarnaast ook de trainingen sociale vaardigheden en faalangst. Na ieder rapport wordt opnieuw bekeken welke leerlingen extra ondersteuning nodig hebben.
Ondersteuning basisvaardigheden
Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van de basisvaardigheden taal en rekenen kunnen hier ook extra ondersteuning in krijgen. Deze ondersteuning wordt op advies van de vakdocent en/of mentor aangeboden.
Ondersteuning taal
In het begin van de brugklas wordt nagegaan welke leerlingen extra ondersteuning bij taal nodig hebben. Zo kunnen kinderen extra ondersteuning krijgen in het onderdeel spellen. Voor enkele leerlingen is deze begeleiding niet voldoende. Soms is een uitgebreid onderzoek nodig om erachter te komen wat er precies speelt. Het kan zo zijn dat de geboden hulp buiten de mogelijkheden van de school valt. Overleg met ouders en andere instanties (zoals testbureaus) is dan noodzakelijk. De kosten van deze onderzoeken en individuele begeleiding zijn aanzienlijk en kunnen niet door de school gedragen worden. Onderdeel van het ondersteuningsprofiel is het zogenaamde dyslexieprotocol. Het protocol is gepubliceerd op onze website.
Ondersteuning rekenen
Bij het vak wiskunde wordt aandacht besteed aan rekenvaardigheid. Leerlingen die dat nodig hebben, kunnen extra ondersteuning krijgen.
NT2 ondersteuningslessen
Anderstalige leerlingen van elk niveau en uit alle jaarlagen kunnen extra ondersteuningslessen krijgen in de Nederlandse taal. Deze NT2-lessen worden gegeven door onze gediplomeerde NT2-docent. (NT2= Nederlands als Tweede Taal).
De lessen zijn bedoeld voor leerlingen die opgegroeid zijn met een andere moedertaal en leerlingen die minder dan 6 jaar in Nederland zijn, hebben voorrang. De lessen worden individueel of in kleine groepen gegeven, zodat er zoveel mogelijk maatwerk geboden kan worden.
De inhoud van de lessen is met name gericht op het verbeteren van de taalvaardigheden lezen en schrijven, het vergroten van de woordenschat (schooltaal) en het toelichten en oefenen van grammaticaregels. Zo nodig is er ook aandacht voor uitspraak (verstaanbaarheid) en spreekvaardigheid. De lessen sluiten aan bij de vragen van de leerling en bij de opdrachten van de reguliere lessen Nederlands en andere vaklessen, waar taal een grote rol speelt.
Gemiddeld gaat het om een ondersteuningsles van 1 lesuur per week, tenzij anders geïndiceerd.
De aanmelding verloopt via de mentor, die hierover contact heeft met de ouders/verzorgers.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met onze NT2-docent mw. R. Kamp
Faciliteiten
Leerlingen met een deskundigenverklaring, voor bijvoorbeeld dyslexie-, dyscalculie, AD(H)D, ASS, medisch-/lichamelijke problematiek, hebben recht op bepaalde faciliteiten. Afhankelijk van de kenmerken en een door het College voor Toetsen en Examens (CVTE) geldig bevonden deskundigenverklaring, kunnen leerlingen bijvoorbeeld recht hebben op bijvoorbeeld tijdverlenging bij het maken van toetsen, een pauzemoment, gebruik van een laptop, gebruik van voorzieningen. De toegekende faciliteiten worden beschreven op de leerlinggebonden faciliteitenkaart. _
Het Koning Willem II College hanteert de regels omtrent faciliteiten bij toetsen en examens opgesteld door het CVTE gedurende leerjaar 1 t/m 6. Een faciliteitenkaart dient minimaal vijf werkdagen voor aanvang van de eerstvolgende toets-/SE-week door de mentor aangevraagd te worden bij de gedragswetenschapper. Aanvragen die later binnenkomen, worden pas na de toets-/SE-week weer in behandeling genomen.
Ondersteuning dyslexie of (hoog)begaafdheid
Onze dyslexie-specialist ondersteunt bij de organisatie van eventueel maatwerk en het gebruik van digitale software voor leerlingen met dyslexie. Onze (hoog)begaafdheidspecialist mw. K. van der Lee (k.vanderlee@willem2.nl) verzorgt groepsbijeenkomsten in de brugklassen en biedt coaching aan leerlingen met een (hoog)begaafd profiel.
Voor vragen over de faciliteiten(kaart), begeleiding of coaching kunt u zich wenden tot de betreffende expert of ons ondersteuningsteam. Protocollen zijn te vinden op deze pagina.
Dyslexie-specialist: mw. J. Horsten – j.horsten@willem2.nl
(hoog)begaafdheidspecialist: mw. K. van der Lee – k.vanderlee@willem2.nl
Algemene vragen: ondersteuningsteam ondersteuning@willem2.nl